CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 28 September 2011

Pengalaman jadi cikgu

Assalamualikum wbt.....dan salam penuh perpaduan....
Suka saya nak berkongsi sedikit pengalaman saya selama bergelar seorang 'guru' dengan para pembaca sekalian..Saya mula training kat maktab bermula pada tahun 2002.. Bidang pengajian saya ialah Sains sebagai major manakala kajian tempatan adalah minor....saya training selama 3 tahun (ambil diploma perguruan) Pada tahun 2004 pertapaan saya di maktab pun tamat...2005 saya mula dipostingkan....Tempat????? Itulah saat yang sangat mendebarkan bagi semua cikgu-cikgu baru.....Bila saya menerima surat penempatan......Tahniah anda ditempatkan di SK Long Sepiling, Baram.....Waduh....Baram pernah la dengar...Long Sepiling????Ntah bangsa apa yang ada kat sana...Pun begitu saya tetap relaks kerana saya suka pengalaman yang asing macam ni...Lucu bila saya tengok reaksi rakan-rakan yang lain bila terima surat penempatan.....Tibalah waktu saya nak melapor diri...Sebenarnya saya diminta untuk melapor diri di Pejabat Pelajaran Daerah terlebih dahulu...jadi saya dan beberapa rakan lain pun melapor di PPD Baram....kami mengambil masa selama 2 hari untuk menguruskan semua urusan penempatan ini di pekan Marudi...Hari ketiga barulah saya dapat pergi ke sekolah yang bakal memberi banyak pengalaman kepada saya...Dari pekan Marudi mengambil masa lebih kurang 2 - 3 jam lebih untuk sampai di SK Long Sepiling...bergantung kepada arus sungai....Masa first time nak pegi kat skolah tu saya duduk dekat driver bot express...bukan apa sambil bertanya saya juga takut terlepas sekolah yang saya nak pegi...Sampai2 kat sekolah, saya di sambut oleh beberapa orang guru...bila saya naik ke darat, saya terus memperkenalkan diri kepada cikgu yang menyambut saya...rupa2nya yang datang menyambut saya tadi ialah Guru Besar SK Long Sepiling....bersambung.......

No comments:

Post a Comment